Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Поради підліткам. Як підвищити  свою самооцінку?

Помилки, які допускають батьки підлітків

Підлітковий вік — важкий час не тільки для батьків, але і для самих дітей. В цей час батьки часто не розуміють, що ті правила, за якими вони спілкувалися з дітьми, вже не діють, в цей час часто спливають помилки виховання — вони розуміють, що потрібно щось змінювати. Спробуємо з’ясувати, що так часто заважає нам, батькам, побудувати міцні, теплі стосунки з підлітками і не втратити їхню довіру.

Пам’ятка батькам від дитини

Не змушуйте мене почуватися молодшим, ніж я є насправді. Я відплачу  вам за це, ставши «плаксою» і «скигликом». 

Не робіть для мене і за мене те, що я в змозі зробити для себе сам. Тоді я використовуватиму вас як прислугу.

Не вимагайте від мене негайних пояснень навіщо я зробив те або інше. Я інколи і сам не знаю, чому чиню так, а не інакше.

Не піддавайте дуже великим випробуваням мою чесність. Будучи заляканим, я легко перетворююся на брехуна.

Хай мої страхи і побоювання не викликають у вас занепокоєння. Інакше я боятимуся ще більше. Покажіть мені, що таке мужність.

Не давайте обіцянок, яких ви не можете виконати — це похитне мою віру у вас.

Не чіпляйтеся до мене і не бурчіть на мене. Якщо ви будете це робити, мені доведеться захищатися, прикидаючись глухим.

Не намагайтеся повчати мене  та читати мені нотації. Ви здивуєтеся, виявивши, що я прекрасно знаю, що таке добре і що таке погано.

Не захищайте мене від наслідків власних помилок. Я, як і ви, вчуся на власному досвіді.

Не забувайте, я люблю експериментувати. Таким чином я пізнаю світ, тому, будь ласка, змиріться з цим.

Не виправляйте мене у присутності сторонніх людей. Я зверну набагато більшу увагу на ваше зауваження, якщо ви скажете мені все спокійно віч-на-віч.

Не намагайтеся від мене відмахнутися, коли я ставлю відверті питання. Якщо ви на них не відповідатимете, я взагалі перестану задавати їх вам і шукатиму інформацію десь на стороні.

відчуваю, коли вам важко. Не ховайтеся від мене. Дайте мені можливість пережити це разом з вами. Коли ви довіряєте мені — я довірятиму вам.

Не турбуйтеся, що ми проводимо разом дуже мало часу. Для мене важливіше те, як ми його проводимо.

Не покладайтеся на силу в стосунках зі мною. Це привчить мене до того, що потрібно поважати лише силу. Я відгукнуся з більшою готовністю на ваші ініціативи.

Будьте уважні, коли в моєму житті настає час більшої орієнтації на однолітків і старших хлопців. В цей час їх думка для мене може бути важливіша за вашу. У цей період я ставлюся до вас критичніше і порівнюю ваші слова з вашими вчинками.

Прислухаємося до порад своїх дітей!

 

Як читати книжку

Пам’ятка

  1. Пам'ятай: читання - одне з найважливіших завдань у самоосвіті, ставитись до нього треба серйозно. 
  2. Внутрішньо налаштовуйся на читання. Не поспішай, не "ковтай" зміст книжки, а читай уважно, вдумливо, намагайся запам'ятати прочитане. 
  3. Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту. 
  4. Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюй поглядом цілі фрази, речення.
  5. Для свідомого сприймання прочитай передмову, перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки. 
  6. Коли щось незрозуміло, не поспішай гукати на допомогу інших. Спочатку спробуй самостійно розібратися. Користуйся словниками, довідниками.
  7. Роби помітки, виписки, за потреби склади план (тези, конспект). 
  8. Найцікавіше запам'ятай. Порівнюй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань. 
  9. Прочитавши книжку, обміняйся думками і вра-женнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай основні образи, події, думки. 
  10. Порівняй власну думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний - краще. 
  11. Зроби відповідні записи про книжку у читацькому щоденнику. 

 

Вправи на вироблення свідомого, швидкого та правильного читання

1. Прочитай початок прислів'я, праворуч за рискою відшукай продовження.

Вiк живи                                      не пізно

Вчитися нiколи                           а кажи навчуся

Не кажи - не вмiю,                      вік учись

2. Прочитай дані слова, вибери з них пари антонімів.

Хворий, літній, кривий, зустріч, здоровий, молодий, спокій, талант, тривога, підвищення, бездарність, гаси¬ти, розставлений, гучний, запалювати, рівний, тихий.

3. З поданого слова утворити всі можливі слова.

Спочатку (так, скотч, стук, купа, скат і т. д.). 

(Провести у вигляді гри, переможець той, хто складе найдовше слово).

Ігри на розвиток уяви дітей 4–6 років

Подорож хмарами (хмаркознавство)

Фантазувати можна і під час прогулянки. Оригінальні обриси хмаринок часто змінюються і стають схожі на різноманітних звірят, цікаві предмети, героїв казок, птахів, чарівні замки.

Ляпки (ляпкографія)

Ще одна гра на розвиток творчої уяви і фантазії. Зображення ляпок різної форми викликають у дитини появу образів, котрі схожі на знайомі предмети, чудернацьких тварин і птахів...

Для того щоб малюкові було цікавіше гратися, матеріал для гри готується разом з дорослим.

Потрібно скласти навпіл аркуш паперу, а на місце згину (всередину) капнути різних фарб і притиснути – вийде ляпка. Навчити дитину «бачити» образи – завдання дорослого.

Найсмішніше в світі (малюнок)

Дітям пропонується пригадати, коли вони востаннє сміялися і з чого. Свої найсмішніші ідеї діти втілюють у малюнках, підбираючи різні кольори та форми. Із найсмішніших малюнків створюється виставка.

Така гра забезпечує розвиток почуття гумору та викликає позитивні емоції.

Вигадай історію

Дітям пропонують придумати розповідь про незвичайні пригоди уже відомих героїв: про Сніговика, який захотів полетіти на Сонце; про Гнома, який хоче стати велетнем; про Іграшки, котрі ожили...

В кінці гри вибирається найзахоплюючий, найцікавіший твір.

Казкар

 Ця гра схожа на попередню. Однак тут діти вчаться створювати образи власної казки, якої ще ніхто не чув. Супроводжувати свою розповідь дитина може і власними малюнками.

Ігри з дзеркалом

Діти дуже люблять бавитися із дзеркалом, заглядаючи у нього, змінюючи вираз свого обличчя.

Можна з дзеркальцем і порозмовляти:

«Моє дзеркальце, скажи

Та всю правду покажи:

Якою була Баба Яга?» (Карабас-Барабас,

Попелюшка, Дюймовочка, Коза-Дереза.)

Геометричне королівство

Уяву дошкільника можна розвивати і за допомогою мозаїки із геометричних форм.

Розмова руками

Діти обмальовують свої долоньки, а потім «оживляють» їх: домальовують їм ротики, очки, носики... і починають розмовляти з ними:

– Хто ви?

– Як вас звати?

– Що ви вмієте робити?

У кінці розмови ручки обіцяють, що робитимуть тільки гарні справи, ніколи не будуть битися, штовхатися....

Повітряна кулька

У цій грі діти вчаться «надувати» уявну кульку, а потім «показувати» іншим і розповідати про неї чудернацькі пригоди.

Історія з торбинки

Учасники гри витягують із чарівного мішечка якийсь предмет, перевтілюються у нього та розповідають цікаву історію.

    

        

 

Вправи на розвиток пам'яті дитини

Від чого залежить здатність дитини до запам’ятовування? Як покращити і розвинути пам’ять малюка? Знайти відповіді на ці запитання буде легше, якщо знати про особливості дитячої пам’яті та її види.

Як зазначає психолог Павло Блонський, спершу діти зберігають у пам’яті виконані ними рухи, потім – пережиті почуття й емоції, далі – образи речей. А вже у старшому дошкільному віці дитина запам’ятовує і відтворює смислове навантаження тексту.

Рухова пам’ять виявляється вже у немовлят, коли вони хапають пальчиками предмети, починають повзати, ходити. Далі малюк вчиться бігати, стрибати, застібати ґудзики. В дошкільному віці робота рухової пам’яті стає більш складною. Заняття спортом, гра на музичних інструментах сприяють розвитку вміння дитини відтворювати все більш складні рухи. Це, звичайно ж, потребує підготовки, допомоги дорослого, який показує дитині послідовність рухів.

Емоційна пам’ять зберігає враження від контактів із зовнішнім світом, застерігає від можливих небезпек чи, навпаки, спонукає до дій. Наприклад, малюк дивиться один і той самий мультик уже вкотре. Переказати його зміст він не може, зате пам’ятає, що було смішно. 

Доторк до гарячих предметів, подряпини котів і ще багато інших вражень, які можуть обмежувати цікавість малюка, діють краще за всі заборони дорослих. 

Особливо добре дитяча пам’ять сприймає і зберігає, наприклад, смак торта, запах мандаринів і квітів, спів птахів, гладеньку шерсть кішки тощо. Це образна пам’ять – пам’ять на те, що сприймається за допомогою зору, слуху, смаку, нюху, дотику.

Словесна пам’ять розвивається у дошкільників паралельно з розвитком мовлення. Завдання на згадування тих чи інших слів (назви предметів, імена людей) дорослі ставлять перед дітьми вже у ранньому віці. Молодший дошкільник добре запам’ятовує ті словесні форми, які мають певну ритмічність. Їхній сенс дитині може бути незрозумілий, але вона прекрасно закарбовує їх у пам’яті саме завдяки звуковому малюнку, до якого дуже чутлива. Запам’ятовування казок і віршів у старшому дошкільному віці відбувається завдяки співпереживанню з героями, здійсненню уявних дій з персонажами.

У старших дошкільників потроху починає формуватися логічна пам’ять. Вона часто проявляється при запам’ятовуванні зрозумілого дітям змісту. Наприклад, переказуючи казку, діти, не порушуючи послідовності викладу, пропускають деталі або додають свої. Так, якщо навчати дітей вибирати картинки, щоб потім по них згадати слова, то діти поступово засвоюють такі прийоми логічного запам’ятовування, як смислове співставлення і смислове групування (за 3. М. Істоміною).

Часто віршики, пісеньки, репліки мультгероїв, іноземні слова, здається, „прилипають” до дитини. Малюк частіше за все не ставить перед собою усвідомленої мети щось запам’ятати. Він запам’ятовує те, на що звернуто його увагу, що справило на нього враження, було цікавим. Це мимовільна пам’ять. 

У віці чотирьох-п’яти років у дітей формується довільна пам’ять. Малюк змушує себе запам’ятати щось і докладає для цього вольових зусиль. Найпростіший приклад прояву довільної пам’яті – дитина старанно розучує вірш до свята. 

Важливим моментом у розвитку пам’яті дошкільняти стає те, що малюк починає пам’ятати самого себе. Малюкові важливо і цікаво вловлювати зв’язок між минулим і теперішнім. Так відбувається становлення його внутрішнього світу.

Основні  заняття з малюком, спрямовані на розвиток дрібної моторики рук

1. Масаж. Щоденно масажуйте кисті рук дитини м’якими рухами та розминайте кожен пальчик, долоньку, зовнішній бік кисті, а також передпліччя. Це дуже корисні вправи, що чудово активізують мовні центри мозку. Крім того, такий масаж здійснює позитивний вплив на імунітет, на загальний розвиток і контакт між мамою та дитиною.

2. Квасолеві ванни. В миску чи коробку насипте квасолю або горох, киньте туди дрібні іграшки та все це перемішайте. Нехай малюк занурює руки у квасолю та витягує іграшки. Така ванна сприяє розвитку координації пальчиків.

3. Ліплення з різних матеріалів (тісто, пластилін, глина). Окрім очевидного творчого самовираження, дитина розвиває гнучкість і рухливість пальців.

4. Ігри з крупами. Нехай малюк перебирає перемішані горох і квасолю, а потім і більш дрібні крупи, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках.

5. Мозаїка. При складанні різноманітних ігор-мозаїк покращується дрібна моторика рук малюка, розвиваються кмітливість і творчі здібності. 

6. Ігри та гімнастика для пальчиків. Цим веселим заняттям присвячено багато книг. Та й народна творчість подарувала нам „сороку-ворону”, „ладки”, „козу рогату” тощо. Ігри та гімнастика для пальчиків сприяють всебічному розвитку дитини, зокрема її мовлення. 

7. Шнурівки. Вони чудово розвивають дрібну моторику рук, до того ж завдяки їм малюк чудово оволодіває практичною навичкою шнурування взуття. Найпростішу шнурівку можна зробити власноруч. Візьміть картон, виріжте з нього знайомий для дитини об’єкт (яблуко, їжачка тощо) та зробіть по контуру дірки за допомогою дірокола. В ці дірки малюк має просовувати шнурочки. Також можна „пришнурувати” один об’єкт до іншого (їжачок несе яблуко тощо).

Ігри на розвиток різних видів уваги

Зорова увага

ЗНАЙДИ ДВА ОДНАКОВИХ ПРЕДМЕТИ

Малюкові показують картку із зображенням п’яти і більше предметів, з яких два – однакові. Дитина має назвати їх.

ЩО ЗАЙВЕ?

Дитина розглядає картку із зображенням 4-5 предметів, один із яких різко відрізняється від інших. Необхідно його знайти.

ЗНАЙДИ ВІДМІННОСТІ

Малюку показують картку із зображенням двох картинок, що мають декілька відмінностей. Необхідно якомога скоріше знайти ці відмінності.

ВИКЛАДАННЯ ВІЗЕРУНКА З МОЗАЇКИ АБО ІЗ ПАЛИЧОК

Дитині пропонують викласти з мозаїки або паличок літеру, цифру, візерунок, силует тощо (за зразком).

НАНИЗУВАННЯ НАМИСТИНОК

Малюку дають зразок чи схему нанизування намиста, нитку або дріт, намистинки.

МАЛЮВАННЯ ПО КЛІТИНКАХ

Дитині дають аркуш у клітинку, зразок для малювання (орнамент або замкнута фігура), олівець. Потрібно перемалювати візерунок по клітинках.

ЛАБІРИНТ

Дитина має пройти по лабіринту, слідкуючи за шляхом поглядом. Якщо їй це важко – то пальцем чи олівцем.